On
koneistetun metallipinnan viimeistely, jossa kappaleen pinnasta
poistetaan vain mikroskooppiset epätasaisuudet "piikit" kemikaalin ja
mekaanisen täryhionnan avulla.
Lopuksi
kappale passivoidaan ja kiillotetaan toisella kemikaalilla. Näin
voidaan saavuttaa korkea pinnan viimeistelytaso ilman että kappaleesta poistetaan merkittävästi materiaalia.
Normaali mittamuutos on esim.Ø 30mm akselissa n. 0,004mm. Mittojen
muuttumiseen vaikuttaa pinnan laatu ja pintaprofiili
ennen kiillotusta.
- kappaleiden tarkastus ja ultraäänipesu
- pinnanlaadun mittaus ja käsittelyajan määrittely
- kiillotusvaihe 1. 3-10h
- kiillotusvaihe 2. passivointi 1-2h
- ultraäänipesu
- mittojen ja pinnanlaadun tarkistusmittaus
Jos kappaleessa on pintoja joita ei haluta käsitellä , ne voidaan suojata osaksi tai koko prosessin ajaksi. Pinnanlatuun voidaan vaikuttaa prosessia säätämällä , jolloin kappaleen pintan voidaan haluttaessa jättää syvennyksiä jotka toivat voitelutaskuina.
Pinnamittausparametri RSK on negatiivinen = pintapoikkeamat enimmäkseen "syvennyksiä" , viivan yläpuoliset osat poistuvat käsittelyssä.
Menetelmä soveltuu hyvin mekaanisten koneistojen rattaiden ja akselien viimeistelyyn, jolloin kitkahäviöiden pienetessä myös lämmön- ja meluntuotto vähenee.
Käsittely myös lisää jossain määrin osien mekaanista kestävyyttä vähentämällä säröherkkyyttä ja vähentämällä sisäisiä jännityksiä.
Moottoriurheilu: moottoripyörien ja kilpa-autojen vaihteistot,ensiövälitykset, nokka-, ja kampiakselit, perävälitykset, muottien viimeistely
Teemme killotustyön aina saman prosessin mukaan , ja mukana seuraa mittaustodistukset ennen ja jälkeen käsittelyn.
Soita ja kysy lisää. 0400-574197